Concerten
Geniet op donderdag van vier rietkwintetten tijdens de finale van de Alba Rosa Viëtor/ Calefax Composers Competition: Akropolis Reed Quintet, Dianto Reed Quintet, Kalamos Reed Quintet en Calefax. Ieder rietkwintet speelt één van de finalisten van de compositiewedstrijd, en brengt daarnaast een topstuk uit hun repertoire. Voor de compositiewedstrijd schreven componisten onder de 40 jaar van over de hele wereld een origineel werk voor rietkwintet. De winnende componist ontvangt een prijs van €3.500, en het publiek kiest ook een winnaar! De vier finalisten zijn bekend:
De Japans-Amerikaanse Yumi Augustine (2003) is student compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Tijdens haar jeugd in Japan verkent ze uiteenlopende muziekstijlen, van flamencogitaar tot musicalproducties en koren. Yumi schrijft voor ensembles, zangers en multidisciplinaire projecten. Haar huidige fascinatie is het componeren van theaterstukken, het experimenteren met tekst en het werken met herkenbare dagelijkse onderwerpen.
Yumi Augustine over Family Dinner Rhapsody:
“Een familie verzamelt zich rond de tafel voor een ritueel dat we simpelweg “het avondeten” noemen. Met elke kleine dialoog, opmerking en beweging wordt duidelijk hoe kleurrijk dit alledaagse moment eigenlijk is. Ik nodig het publiek uit om aan tafel aan te schuiven en de muziek te ontdekken die schuilt in de gewone, steeds terugkerende momenten van ons.”
John Rotar (1995) is een Australische componist en dirigent. Het tijdschrift Limelight beschreef hem als een ‘getalenteerde en innovatieve componist’. Meer dan 150 orkest-, koor-, kamer- en solowerken van zijn hand zijn uitgevoerd in Australië, Europa en Noord-Amerika. Hij is artistiek leider van The Australian Voices en actief als organist, trombonist, zanger en docent.
John Rotar over Bullrush Dances:
“Wanneer ik aan een nieuw muziekstuk begin, visualiseer ik vaak eerst de musici en hun instrumenten. Vooral bij kamermuziek is de interactie tussen de spelers een essentieel en fascinerend onderdeel van de uitvoering – het is een van de grote geneugten van live kamermuziek. Toen ik begon na te denken over een stuk voor rietenkwintet, zag ik meteen spelers voor me die heen en weer wiegen en muzikale ideeën bijna fysiek over het podium doorgeven. Dit beeld, gecombineerd met het woordgrapje op “reeds”, riep de voorstelling op van rietplanten (in dit geval lisdoddes) die zachtjes meebewegen in de wind langs een kabbelende rivier. In mijn verbeelding dansen deze rietstengels hun eigen speelse, elegante ballet, vrij en ongehinderd door vaste maat, een organische dans die plaatsvindt ongeacht of iemand toekijkt. Zo werd Bullrush Dances een schildering van dit beeld: een speelse, vreugdevolle reflectie op de natuur. En terwijl de rietplanten in mijn gedachten dansen, veranderen ze geleidelijk in instrumenten en in de mensen die erop spelen – en uit hun dans ontstaat muziek.”
Jeroen Leentjens (Maastricht, 2003) begon op zijn dertiende al met componeren. In zijn composities vermengt hij diverse stijlen als klassiek, jazz, folk en elektronica. Deze combinatie resulteert in een herkenbare, spannende en energieke stijl. In 2022 won hij het Prinses Christina Compositieconcours en hij studeert momenteel compositie aan het Conservatorium van Amsterdam.
Jeroen Leentje over Radimlja:
“Radimlja is een middeleeuwse necropolis in Bosnië en Herzegovina, waar grafstenen zijn versierd met gegraveerde patronen en symbolen. Deze symboliek – als een soort ‘mini-stripverhaal’ dat een inkijk geeft in het leven van de overledene – vormde voor mij de inspiratie om deze rhapsodie voor rietkwintet te schrijven. In Radimlja worden verschillende thema’s als een mozaïek of patroon op een vrije maar gestructureerde manier met elkaar verweven. Zo ontstaat een muzikale illustratie, vergelijkbaar met de decoraties op de grafstenen van de necropolis.”
Björn Pinxter (Castricum, 2001) is een opkomend Nederlands componist. Sinds 2023 studeert hij compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn werk klonk o.a. op het Opera Forward Festival 2025. Nieuwe opdrachten omvatten een koorwerk voor Vokalisk en een strijkkwartet voor het HearAndNow Festival 2026.
Björn Pinxter over Una Rapsodia Ardiente:
“Una Rapsodia Ardiente (Een vurige rapsodie) is een levendig en emotioneel werk. De muziek vertelt een vrij en expressief verhaal dat beweegt tussen rustige reflectie en brandende energie.Het woord ‘rhapsodia’ suggereert vrijheid en voortdurende verandering, terwijl ardiente “vurig” of “passioneel” betekent. Samen beschrijven ze de geest van het stuk: vol beweging, kleur en intensiteit. Hoewel het stuk geen specifiek verhaal volgt, drukt het een innerlijke reis uit – een zoektocht naar balans tussen spanning en ontspanning. In Una Rapsodia Ardiente wordt klank emotie, en wordt de luisteraar meegenomen in een wereld van warmte, adem en gloed.”
Hoofdprijs €3.500
Tweede prijs €2.500
Publieksprijs €1.000
Presentator Maartje Stokkers
Jury Maurits Haenen (voorzitter), Ties Mellema, Carola Bauckholt, Mayke Nas, Joey Roukens, Reinild Mees en Willem Jeths (alleen betrokken bij anonieme voorselectie)
Deze compositiewedstrijd is een samenwerking tussen de Alba Rosa Viëtor Compositiewedstrijd, de Calefax Composers Competition en het Muziekgebouw Amsterdam.
Calefax: Alba Rosa Viëtor Pezzi for piano & Carola Bauckholt Zugvögel
Dianto Reed Quintet: Primo Ish-Hurwitz 3 Preludes to El Amor Brujo
Kalamos Reed Quintet: Tomislav Uhlik Kalamosiad
Akropolis Reed Quintet: Ryan Lindveit Venus of Willendorf
Daarnaast speelt elk ensemble het werk van een finalist.