Calefax belicht Amerikaanse muziek die vóór Dvořáks komst nauwelijks kansen kreeg én de ontwikkeling die de muziek daar na zijn vertrek doormaakte.
In 1891 werd Antonín Dvořák naar de Verenigde Staten gehaald om de ‘Amerikaanse muziekstijl’ vorm te geven. Er was tot dat moment in de klassieke muziek nauwelijks sprake van een Amerikaanse identiteit; welvarende componisten bouwden voort op de muziek van hun Europese voorouders. Toen Dvořák in Amerika voor het eerst spirituals hoorde, zag hij in dat deze liederen dezelfde functie vervulden als de Boheemse volksmuziek in zijn eigen composities. Na de drie jaar die hij in New York verbleef wist hij dan ook zeker: “De basis van goede muziek ligt zonder twijfel verscholen in alle rassen uit dit grote land.”
Onder andere
Antonín Dvořák, delen uit Kwintet Op. 97, ‘American’
Henry T. Burleigh Southland Sketches
Samuel Barber Excursions Op. 20
Tobias Klein Clay
George Gershwin Rhapsody in Blue
za 9 jan '21 | 16.00 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd- Goede Rede Concerten | Almere / NL | ||
za 9 jan '21 | 20.00 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd- Goede Rede Concerten | Almere / NL | ||
zo 10 jan '21 | 11.30 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd - Stadsgehoorzaal | Leiden / NL | ||
zo 17 jan '21 | 16.00 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd - Oude Blasiuskerk (Delden Klassiek) | Delden / NL | ||
zo 24 jan '21 | 13.30 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd - Het Koloniekerkje | Wilhelminaoord / NL | ||
zo 24 jan '21 | 16.00 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd - Het Koloniekerkje | Wilhelminaoord / NL | ||
zo 7 feb '21 | 12.30 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd - Het Concertgebouw | Amsterdam / NL | ||
zo 7 feb '21 | 15.15 | De nieuwe wereld volgens Dvořák | Geannuleerd - Het Concertgebouw | Amsterdam / NL |