Ga mee op een spannende zoektocht: drie uiteenlopende jonge kunstenaars gaan in gesprek met Calefax en ontwikkelen naar aanleiding van de ontmoeting een nieuw werk.
Hoe laten de muziek en de thema’s van Calefax zich vertalen naar nu en naar de toekomst? En hoe beïnvloeden kunstvormen en kunstenaars elkaar?
Word deelgenoot van InterAct: drie concerten en ontmoetingen in Stadsgehoorzaal Leiden, waarin drie jonge makers de muziek van Calefax in een ander perspectief zetten en hun eigen kunst door de muziek laten beïnvloeden.
Beeldend kunstenaar Shertise Solano, hiphopcollectief Cobra en cabaretier Farbod Moghaddam presenteerden hun nieuwe werken tijdens de borrel van InterAct Live! Het was een avond vol bijzondere muziek, expressieve kunst, hiphop geïnspireerd door Bach, scherpe comedy en veel interactie.
Luister naar de nieuwe track OFFER van Cobra met MOVNT OLYMPOS via jouw favoriete streamingsdienst.
Cabaret & muziek over de zoektocht naar identiteit
Het laatste deel van InterAct zit vol humor en emotie. Calefax gaat samen met cabaretier Farbod Moghaddam, winnaar van de juryprijs van het Leids Cabaret Festival 2018, op zoek naar de betekenis van het begrip vaderland. Hoe is het om te leven in een land waar je niet geboren bent? Waar dingen anders gaan dan dat je gewend bent vanuit je opvoeding? Waar komen deze twee culturen samen en waar kunnen ze, soms op een hilarische, soms op een pijnlijke manier, botsen?
Deze zoektocht is hoorbaar in de muziek van Calefax. Ze brengen traditionele Perzische muziek samen met gloednieuw gecomponeerde Nederlandse muziek. Via deze muziek gaan Calefax, Sholeh en Farbod de dialoog aan.
Met de indrukken van deze ontmoeting gaat Farbod aan de slag om op zijn eigen manier een reactie te creëren vanuit zijn kunstvorm cabaret.
Calefax ft hiphopcollectief Cobra
Raaf, saxofonist van Calefax, werkte tien jaar lang aan zijn arrangement van Musikalisches Opfer van Bach. Om het in popmuziektermen te beschrijven: Calefax covert Bach. Voor InterAct vragen de mannen van Calefax de makers van hiphop collectief Cobra om met hun ‘Bachcover’ aan de slag te gaan. Ontdek hoe Bach klinkt als het eerst door Calefax is bewerkt om vervolgens weer door Cobra gecoverd te worden.
Calefax ontmoet Shertise Solano
Hoe klinkt een nieuwe wereld?
In 1891 werd Dvořák gevraagd om naar Amerika te komen om de ‘Amerikaanse muziekstijl’ vorm te geven. Er was tot dat moment in de klassieke muziek nauwelijks sprake van een Amerikaanse identiteit. Toen Dvořák in Amerika voor het eerst spirituals hoorde, zag hij in dat deze liederen dezelfde functie vervulden als de Boheemse volksmuziek in zijn eigen composities. Na de drie jaar die hij in New York verbleef wist hij dan ook zeker: “De basis van goede muziek ligt zonder twijfel verscholen in alle rassen uit dit grote land.”
Calefax gaat in gesprek met beeldend kunstenaar Shertise Solano en nodigt haar uit te luisteren naar hun uitvoering van de Southland Sketches van de zwarte componist Henry T. Burleigh, dankzij wie Dvořák spirituals leerde kennen.
Blijf InterAct volgen en ontdek hoe zij vanuit deze ontmoeting haar creatieve talenten inzet om beeldend te reageren.
wo 7 jul '21 | 20.00 | InterAct | Grand Café - Stadsgehoorzaal | Leiden / NL |