InterAct

InterAct

3 kunstenaars, 3 concerten, 5 musici

Ga mee op een spannende zoektocht: drie uiteenlopende jonge kunstenaars gaan in gesprek met Calefax en ontwikkelen naar aanleiding van de ontmoeting een nieuw werk.

Hoe laten de muziek en de thema’s van Calefax zich vertalen naar nu en naar de toekomst? En hoe beïnvloeden kunstvormen en kunstenaars elkaar?

Word deelgenoot van InterAct: drie concerten en ontmoetingen in Stadsgehoorzaal Leiden, waarin drie jonge makers de muziek van Calefax in een ander perspectief zetten en hun eigen kunst door de muziek laten beïnvloeden.

Deel 2 - Bach's Musical Offerings

Calefax ft hiphopcollectief Cobra

Raaf, saxofonist van Calefax, werkte tien jaar lang aan zijn arrangement van Musikalisches Opfer van Bach. Om het in popmuziektermen te beschrijven: Calefax covert Bach. Voor InterAct vragen de mannen van Calefax de makers van hiphop collectief Cobra om met hun ‘Bachcover’ aan de slag te gaan. Ontdek hoe Bach klinkt als het eerst door Calefax is bewerkt om vervolgens weer door Cobra gecoverd te worden.

Deel 1 - DE NIEUWE WERELD VOLGENS DVOŘÁK

Calefax ontmoet Shertise Solano
Hoe klinkt een nieuwe wereld?

In 1891 werd Dvořák gevraagd om naar Amerika te komen om de ‘Amerikaanse muziekstijl’ vorm te geven. Er was tot dat moment in de klassieke muziek nauwelijks sprake van een Amerikaanse identiteit. Toen Dvořák in Amerika voor het eerst spirituals hoorde, zag hij in dat deze liederen dezelfde functie vervulden als de Boheemse volksmuziek in zijn eigen composities. Na de drie jaar die hij in New York verbleef wist hij dan ook zeker: “De basis van goede muziek ligt zonder twijfel verscholen in alle rassen uit dit grote land.”

Calefax gaat in gesprek met beeldend kunstenaar Shertise Solano en nodigt haar uit te luisteren naar hun uitvoering van de Southland Sketches van de zwarte componist Henry T. Burleigh, dankzij wie Dvořák spirituals leerde kennen.

Blijf InterAct volgen en ontdek hoe zij vanuit deze ontmoeting haar creatieve talenten inzet om beeldend te reageren.